Kindergemeenteraad
Dinsdag 05 Mei 2009 om 22:10Op donderdag 23 april 2009 organiseerde de gemeente Steenwijkerland in samenwerking met het Instituut voor Publiek en Politiek het project ‘De Kindergemeenteraad’. Leerlingen van basisscholen gingen zich in het gemeentehuis een middag lang bezighouden met de lokale politiek. Zij deden dit door concrete plannen te bedenken in het kader van het thema ‘kunst en cultuur’. Voor het beste plan had de gemeente € 1.250,- beschikbaar gesteld. Elke school vaardigde acht kinderen uit groep 7 en 8 af en diende onder het thema 'kunst en cultuur' een eigen projectplan in.
Het project "Kindergemeenteraad" is een jaarlijks terugkerend gebeuren. Het doel van 'De Kindergemeenteraad' is kinderen meer te betrekken bij de politiek door ze zelf aan de slag te laten gaan.
Op het programma stond onder andere een ontmoeting met vertegenwoordigers van de gemeenteraad. 's Avonds maakten de leerlingen een advies over de besteding van het door de gemeente beschikbaar gestelde bedrag. Tijdens de Kinder-gemeenteraadsvergadering werden alle projectplannen besproken. Het project dat met meerderheid van stemmen werd aangenomen, wordt ook daadwerkelijk uitgevoerd.
De school van onze zoon deed dit jaar voor het eerst mee.
Presenteren van het plan.
Nadat alle zes scholen hun plan hadden gepresenteerd was er gelegenheid om vragen te stellen. Door het opsteken van de vinger kon je kenbaar maken dat je een vraag had. De voorzitter bepaalde wie er dan de microfoon mocht aanzetten en zijn vraag mocht gaan stellen.
Uiteraard moest je dan wel met een gedegen antwoord komen, want de vragenstellers waren zeer kritisch.
De publieke tribune zat overvol. Gelukkig was het debat via de beeldschermen goed te volgen.
Er werd druk overlegd met de achterban en er werd druk geschreven.
De microfoon werd stevig vastgegrepen, de oren en koontjes werden roder en de nagels werden korter.
En toen was het tijd om te stemmen. "Je mag ook op jezelf stemmen", zo luidde de laatste zin tijdens de uitleg van de voorzitter....
En dat lieten de raadsleden zich geen twee keer zeggen. Dus alle scholen kregen acht stemmen.....alle acht leden hadden op de eigen school gestemd.
En omdat er geen duidelijke meerderheid was in het aantal stemmen werd de vergadering geschorst. De verschillende partijen moesten tijdens die schorsing gaan lobbyen om zo de andere partijen ervan te overtuigen dat hun project toch echt de beste was.
Na de schorsing werd er nog tweemaal gestemd. Dit keer was het stemmen schriftelijk en er mocht nog steeds op de eigen school worden gestemd. Ook dat leverde geen meerderheid van stemmen op. Na weer een schorsing mochten de raadsleden alleen nog maar op andere scholen stemmen. En dat leverde uiteindelijk een winnaar op. En de winnaar was...onze school.
Het project wat onze school had ingebracht was: "Het opleuken van een blinde muur met puzzelstukken. In 2003 heeft onze school in het kader van een kunstproject puzzelstukken gemaakt. Iedere groep kreeg een puzzelstuk, waar ze zelf een kunststuk van mochten maken. Nu na zes jaar zijn deze puzzelstukken aan vervanging toe. In die tijd was er namelijk niet gekozen voor duurzaam hout. Nu met dit project in 2009 stelt onze school aan de zes deelnemende scholen duurzaam hout en de verf beschikbaar, zodat iedere school zelf per groep een puzzelstuk kan creëren en deze aan een blinde muur aan hun eigen school kan bevestigen.
Dit puzzelstuk maakte de groep van onze zoon toen ze in groep 1 zaten.
Het hoeft vast geen betoog, dat de kinderen supertrots waren op hun inzet tijdens de kindergemeenteraad en de ouders niet minder.