Home

Laatste logjes

Een nieuw weblog
Pantserjuffer met dauwdru…
Wespspin met prooi
Pareltjes ophangen
D-Day, Pointe du Hoc
Calvados in Normandië
De hommel, een kanjer in …

Laatste reacties

Nadine : Ook wij waren afgelopen w…
Ahmed ALOZADE: Your have a nice blog, co…
Bert: De url nog even hier: htt…
Bert: Beter laat dan niet zulle…
picpholio: Heel mooi in beeld gebrac…
Jan Mateboer: Wat een geweldig fotoblog…
klaproos: oh oh Jetske, dat word…
marjolein vh pl/m…: Ja hoor, ga meteen zo kij…
Joke: Ja ik kwam ze ook tegen. …
Joke: Goed gelukt Jetske, vroeg…

Categorieën

Bloemen, planten en bomen
Dieren
Diversen
Druppels
Gezin en familie
Het weer
Insecten
Koken en eten
Landschap en natuur
Macro-opnames
Onze tuin
Portret
Steden en dorpen
Vakantie
Vogels
Vroeger

Archieven

Aug 2019
Jul 2019
Jun 2019
Mei 2019
Apr 2019
Mrt 2019
Feb 2019
Jan 2019
Dec 2018
Nov 2018
Okt 2018
Sep 2018
Aug 2018
Jul 2018
Jun 2018
Mei 2018
Apr 2018
Mrt 2018
Feb 2018
Jan 2018
Dec 2017
Nov 2017
Okt 2017
Sep 2017
Aug 2017
Jul 2017
Jun 2017
Mei 2017
Apr 2017
Mrt 2017
Feb 2017
Jan 2017
Dec 2016
Nov 2016
Okt 2016
Sep 2016
Aug 2016
Jul 2016
Jun 2016
Mei 2016
Apr 2016
Mrt 2016
Feb 2016
Jan 2016
Dec 2015
Nov 2015
Okt 2015
Sep 2015
Aug 2015
Jul 2015
Jun 2015
Mei 2015
Apr 2015
Mrt 2015
Feb 2015
Jan 2015
Dec 2014
Nov 2014
Okt 2014
Sep 2014
Aug 2014
Jul 2014
Jun 2014
Mei 2014
Apr 2014
Mrt 2014
Feb 2014
Jan 2014
Dec 2013
Nov 2013
Okt 2013
Sep 2013
Aug 2013
Jul 2013
Jun 2013
Mei 2013
Apr 2013
Mrt 2013
Feb 2013
Jan 2013
Dec 2012
Nov 2012
Okt 2012
Sep 2012
Aug 2012
Jul 2012
Jun 2012
Mei 2012
Apr 2012
Mrt 2012
Feb 2012
Jan 2012
Dec 2011
Nov 2011
Okt 2011
Sep 2011
Aug 2011
Jul 2011
Jun 2011
Mei 2011
Apr 2011
Mrt 2011
Feb 2011
Jan 2011
Dec 2010
Nov 2010
Okt 2010
Sep 2010
Aug 2010
Jul 2010
Jun 2010
Mei 2010
Apr 2010
Mrt 2010
Feb 2010
Jan 2010
Dec 2009
Nov 2009
Okt 2009
Sep 2009
Aug 2009
Jul 2009
Jun 2009
Mei 2009
Apr 2009
Mrt 2009
Feb 2009
Jan 2009
Dec 2008
Nov 2008
Okt 2008
Sep 2008
Aug 2008

Jetske Fotografie


Klik op de foto voor meer informatie.

Mailen?

Klik hier om een mail te versturen.

Rss etc.

Powered by Pivot - 1.40.6: 'Dreadwind' 
XML: RSS Feed 
XML: Atom Feed 

« A32 | Home | "......en schaatser" »

Asfalteren

Vrijdag 21 November 2008 om 23:04

Gisteren schreef ik over de problemen en de werkzaamheden aan de A32. Vandaag het vervolg.
De fundering die nu wordt gebruikt is menggranulaat
Het oude asfalt wordt verwerkt in het nieuwe asfalt. Het asfalt wat hier wordt aangevoerd, komt uit Lelystad. De vrachtauto's zijn geïsoleerd en afgesloten zodat de temperatuur van hun vracht - 20 tot 30 ton - tijdens het vervoer tussen de 140 en 180 graden Celcius blijft.


Het werk op en rond een asfalteermachine is secuur werk.


Asfalt is kleverig en de mannen moeten er regelmatig met de schop bij om het geheel goed te laten verlopen.


Bij het aanbrengen van asfalt worden meerdere typen walsen gebruikt, die elk een verschillende walsfactor hebben. Als een te zware wals te vroeg gebruikt wordt zal deze het asfalt niet verdichten maar voor zich uit verplaatsen. Ook zal het gesteente in het asfalt (het aggregaat) verbrijzeld worden. Door te beginnen met een relatief lichte wals en steeds een wat zwaardere wals te gebruiken kan de gewenste verdichting in stappen bereikt worden.
Vlak na het asfalteren doet eerst de bandenwals zijn werk. Het gewicht van de bandenwals is variabel. Door het gewicht te wijzigen met een zandwaterballast kan deze variëren tussen de 10 en 20 ton. De wals heeft 7 tot 11 banden. Deze banden kunnen in luchtdruk variëren. Deze variaties worden ingezet bij verschillen in weersomstandigheden en verschillen in diktes van het asfalt etc. Op onderstaande foto zijn de banden aan het oog ontrokken door flappen. Ook bij het walsen geldt: "Vakmanschap is meesterschap". Aan het walsen worden hoge eisen gesteld. Een goede verdichting is in hoge mate bepalend voor de uiteindelijke kwaliteit van het wegdek.


De asfalteermachine kan in een rechte lijn rijden door gebruik te maken van een hulpmiddel. Op de fundering is een rechte lijn getekend en de machinist zorgt ervoor dat het kettinkje precies boven die lijn blijft.


In de winter is het werken boven en rond het warme asfalt wel aangenaam. In de zomer bij een hoge buitentemperatuur en windstil weer, kunnen er echter extreme omstandigheden ontstaan. De temperatuur op de asfalteermachine kan dan wel oplopen tot boven de 60 graden! Als maatregel gaan ze dan vroeg in de ochtend asfalteren en de mannen nemen (indien mogelijk) extra rust en nemen heel veel vocht tot zich.


Na de bandenwals rolt er nog een andere wals over het asfalt. Langs de rol van deze wals loopt koud water, dat het asfalt afkoelt. Door afkoeling wordt de in het asfalt aanwezige lucht ingesloten. Ook het bitumen krimpt iets. Als gevolg hiervan wordt de mortel iets stugger, waardoor het asfalt zich enigszins verend gaat gedragen.
Het walsen gebeurt volgens een bepaald schema. Als je dat schema op papier ziet lijkt het op "De Engelse wals". Een wals die wij op dansles leerden. ;-)
De verwerkingstemperatuur van asfalt ligt tussen de 140 en 180 graden. Als het asfalt kouder wordt laat het asfalt zich niet meer verdichten. Het bindmiddel (bitumen) is een zogenaamd thermoplastisch materiaal. Te vergelijken met bijvoorbeeld boter: hoe warmer hoe meer vloeibaar.
Het water van de wals dat in aanraking komt met het asfalt veroorzaakt het stoom.


Om te voorkomen dat het asfalt aan delen van de asfalteermachine blijft kleven, worden van tijd tot tijd die delen ingespoten met diesel.


Ik heb hier maar een klein onderdeel van het totale werk laten zien en beschreven. Het werk van de wegenbouwers omvat natuurlijk veel meer.
Met dank aan de wegenbouwers voor hun geduldige uitleg en het mogen meekijken met hun vakmanschap. :-)

20 reacties

Je ziet ze altijd wel bezig maar hoe het daadwerkelijk gaat is dan weer niet bekend!
Leuk logje Jetske.
En dat je dat allemaal hebt onthouden of had je stiekem nog een informatiebron?
Fijn weekend toegewenst!
Annemarie (Email) (URL) - 21 11 08 - 23:43

Vaak sjees je langs deze machines en hun bedieners zonder precies te weten wat ze doen. Ik zal er voortaan met andere ogen naar kijken dankzij jouw uitleg en foto's!
Goed weekend!
Hanny (Email) (URL) - 22 11 08 - 00:46

Weer een stukkie wijzer geworden. Dank.
Gelkinghe (Email) (URL) - 22 11 08 - 00:48

Daar komt inderdaad vakmanschap bij kijken. Nooit
bij stil gestaan eigenlijk. Prachtig informatief log, Jetske
en wegenbouwers, bedankt!
Brimstone (Email) (URL) - 22 11 08 - 10:49

Een zeer mooie log Jetske.
Veel informatie, en met je foto's laat je het ook goed zien.
Mogen wij met z'n allen als " weggebruikers " deze mannen eens een hart onder de riem steken, en geduldig in de file staan, voor een nieuw mooi wegdek, zonder hobbels én bobbels.
Ode aan de wegenbouwmannen !!
maha (URL) - 22 11 08 - 11:19

Leuk log van Uw razende reporter. Kan zo in de krant, respect voor alle harde werkers!
Sandra (Email) (URL) - 22 11 08 - 11:33

@Sandra, de mannen vroegen al of ik van de krant was..... :-)
Jetske (URL) - 22 11 08 - 12:02

Wat een leerzaam logje en wat leuk dat de asfalteerders de tijd hebben genomen het aan jou uit te leggen zodat wij ook weer wat wijzer worden. Respect voor deze mensen die door weer en wind zorgen dat wij ons veilig over de weg kunnen bewegen!
Belinda (Email) (URL) - 22 11 08 - 12:04

Mooi informatief (beeld)verhaal, Jetske.
Die mannen zijn niet te benijden in weer en wind. Ik vond het de laatste keer dat ik daar langs kwam een indrukwekkend gezicht om die lange rij schraap- en graafmachines, vrachtwagens en walsen op de oostelijke rijbaan in actie te zien. Er wordt hard gewerkt en het lijkt er zelfs op dat - mits het weer geen roet in het eten gooit - de planning gehaald zal worden.
Jan K. (URL) - 22 11 08 - 14:02

Heel goed verhaal en duidelijke foto's. U lijkt wel een journalist, mevrouw! Ik begrijp het nu beter en zal nooit meer mopperen als we met zijn allen over één rijbaan moeten. :-)
Wieneke (Email) (URL) - 22 11 08 - 15:01

Hier in de buurt zijn ze ook bezig , lastig je moet omrijden ;-(
Je let er idd eigenlijk niet zo op, hoe ze het doen.
Je hebt er een prachtig verslag van gemaakt, mooi om te zien, al die machine's.
Je moet er niet aan denken dit werk te doen.
Gezellige zondag en groetjes
Tiny (Email) (URL) - 22 11 08 - 18:22

He wat leuk om dit allemaal na te lezen! Meestal vind ik er geen parkeerplek bij ;)
boomkruiper (URL) - 22 11 08 - 19:31

Informatief verhaal en dito foto's.
Hendrika (URL) - 22 11 08 - 20:15

Hoi Jetske, mag ik je op een punt corrigeren? Het water op de stalen rol van de tandemtrilwals is niet bedoeld om het asfalt af te koelen, maar om te voorkomen dat het hete asfalt aan de rol vastkleeft. Je kunt je voorstellen wat voor rampzalig effect dat geeft!
Verder een prachtige serie! Als de machines een andere kleur hadden , kon het zo op "onze" site geplaatst worden.
Mooi te lezen dat er bij de lezers begrip ontstaat voor de overlast die wegenbouwers altijd veroorzaken.
Gerrit (URL) - 22 11 08 - 23:15

wat een interresant log is dit en
zo leer je nog eens wat.
Nooit geweten hoe dit precies in z'n werk gaat.
Wat een enorme machines komen hier aan te pas.
thea (Email) (URL) - 23 11 08 - 11:09

@Gerrit, ik heb me laten vertellen door een man ter plaatse dat die wals bedoeld was om het asfalt te koelen. En had ik zelf de conclusie getrokken dat dat dan gebeurde met het water wat rond de rollen loopt. Bedankt voor je correctiewerk. Ik vond het toch wel spannend een dergelijk verhaal hier neer te zetten, terwijl ik niet zelf in het vak zit. Gelukkig heb je geen pagina vol met correctiewerk geschreven.... :-)
En nog bedankt voor je antwoorden op mijn vragen voor het maken van dit log.
Enne....je kunt me altijd inhuren als fotograaf. ;-)
Jetske (URL) - 23 11 08 - 13:34

Wat een schitterend informatief logje heb je van het werken aan de weg gemaakt Jetske.

Men zou wat meer respect voor de mannen moeten hebben... en niet als een gek langs de
werkzaamheden te jakkeren Ook je foto's zijn weer met de nodige zorg gemaakt met prachtige composities..

Zoonlief zou hier zo een spreekbeurt over kunnen houden...
Die door mams is gemaakt... ;-) ;-)

fijne dag verder
groet Harry
H@@Pee (Email) (URL) - 23 11 08 - 15:23

Een vrouw met brede belangstelling...!
Hé Jetske ben je soms beroepsfotografe??


prettig weekend,
Nanne
NANNE (Email) (URL) - 28 11 08 - 19:32

ey dat is van ons bedrijf gave foto's en goeie uitleg maar het is inderdaad nog veel meer wat erbij komt kijke en het asfalt dat gelevert word doen we zelf en het komt van onze eigen centrale om er effe wa aan toe te voegen.
pieter van der Lee (Email) - 07 04 10 - 11:31

ey this is our company's cool pictures and good explanation but it is really much more what is involved and the asphalt that we become familiar yellow itself and it comes from our own central to make adding effe wa.
pieter van der Lee (Email) - 07 04 10 - 11:32


  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /

Spam is vervelend... En zo te voorkomen
 

  (Register your username / Log in)

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.