Verkeersveiligheidstraining (2)
Vrijdag 23 December 2011 om 18:13Na de theorie was het tijd om de baan op te gaan.
De groep van 16 mensen werd verdeeld in tweeën, de ene helft stapte bij de ander in de auto. Na een tijdje moest je wisselen. Iedereen moest uiteraard wel in zijn of haar eigen auto rijden.
Bij deze oefening moesten we een noodstop maken, bij regen, op normaal wegdek bij respectievelijk 30, 40 en 50 kilometer per uur. Ik heb het in het vorig log al vermeld, hoe indrukwekkend veel verschil er zat tussen de lengte van de remweg bij 30 en bij 50 km per uur.

Dit was wel een hilarisch moment, de instructeur zou een oefening voordoen, pakte de kortste "weg" en belandde muurvast in het gras. Zelfs het duwen door sterkte mannen hielp niet. Met een sleepkabel werd hij er later uitgetrokken. Valt het jullie wel op dat er alleen mannen staan te duwen, hoe geëmancipeerd vrouwen ook zijn, het duwen laten we toch graag over aan (sterke) mannen.

Wanneer je met 2 wielen in de berm komt is het verstandig om de auto te laten uitrollen en niet terug te sturen naar de weg. De kans bestaat dan dat je aan de andere kant van de weg tegen een boom belandt, zo leerden we op de cursus. Echter als je met 2 wielen in de berm komt en je moet dan toch heel hard remmen omdat er een dikke boom aankomt, hoe doe je dat dan? En wat nog belangrijker is, wat doet jouw auto in een dergelijke situatie. Op deze baan reed je dus met de rechterwielen op een spiegelglad wegdek en met de linkerwielen op stroef wegdek.
Deze auto had ABS, remde volop en de auto bleef keurig recht stilstaan.

Deze bus had geen ABS, de wielen blokkeerden en de bus ging scheef. De remweg viel nog mee want de bus reed maar 30 km per uur. Toen de bus (en ook die met ABS) een noodstop moesten maken op glad wegdek bij 60 km per uur zag je hoe lange remweg deze bus nodig had. Op de snelweg jakkeren dergelijke busjes mij regelmatig voorbij met 140 km of ze blijven aan mijn bumper kleven, ze hebben immers zo goed uitzicht en overzicht... Ik houd dan mijn hart vast.

En op deze prachtige dag "regende" het maar door.

Zelfs de kleuren van de regenboog waren te zien.

Ook deze auto had geen ABS en ging overdwars.

En toen werd er door de portofoon naar mij geschreeuwd: "STOP!".

Ik heb dus ook geen ABS en ging scheef. Enkelen van jullie schreven het al in een reactie dat het ze best eng lijkt. Dat had ik ook wel een beetje van tevoren. Maar als je eenmaal de drempel over bent is het goed te doen en vooral leerzaam om eens te voelen hoe het is om voluit te remmen.

Bij deze oefening reden we op glad wegdek bij regen door een bocht. Plotseling "stond" daar in de bocht een vrachtwagen met pech en moesten we hard in de remmen. Van tevoren kregen we geen instructies hoe we dat moesten aanpakken. De eerste keer remde ik voluit en voelde dat mijn wielen blokkeerden en de auto onbestuurbaar werd. Ik ging dus rechtuit in plaats van met de bocht mee. De les hierbij was dat ik dus niet voluit moest remmen maar iets minder krachtig zodat de auto bestuurbaar bleef.
De auto op onderstaande foto nam en passant nog een paar pionnen mee.

Het einde van de dag naderde. Ondanks een ISO van 1250 en diafragma van 5,6 krijg je door een sluitertijd van 1/8 dit effect.
