Home

Laatste logjes

Een nieuw weblog
Pantserjuffer met dauwdru…
Wespspin met prooi
Pareltjes ophangen
D-Day, Pointe du Hoc
Calvados in Normandië
De hommel, een kanjer in …

Laatste reacties

Ahmed ALOZADE: Your have a nice blog, co…
Bert: De url nog even hier: htt…
Bert: Beter laat dan niet zulle…
picpholio: Heel mooi in beeld gebrac…
Jan Mateboer: Wat een geweldig fotoblog…
klaproos: oh oh Jetske, dat word…
marjolein vh pl/m…: Ja hoor, ga meteen zo kij…
Joke: Ja ik kwam ze ook tegen. …
Joke: Goed gelukt Jetske, vroeg…
Joke: Zeker Jetske, ga direct g…

Categorieën

Bloemen, planten en bomen
Dieren
Diversen
Druppels
Gezin en familie
Het weer
Insecten
Koken en eten
Landschap en natuur
Macro-opnames
Onze tuin
Portret
Steden en dorpen
Vakantie
Vogels
Vroeger

Archieven

Aug 2019
Jul 2019
Jun 2019
Mei 2019
Apr 2019
Mrt 2019
Feb 2019
Jan 2019
Dec 2018
Nov 2018
Okt 2018
Sep 2018
Aug 2018
Jul 2018
Jun 2018
Mei 2018
Apr 2018
Mrt 2018
Feb 2018
Jan 2018
Dec 2017
Nov 2017
Okt 2017
Sep 2017
Aug 2017
Jul 2017
Jun 2017
Mei 2017
Apr 2017
Mrt 2017
Feb 2017
Jan 2017
Dec 2016
Nov 2016
Okt 2016
Sep 2016
Aug 2016
Jul 2016
Jun 2016
Mei 2016
Apr 2016
Mrt 2016
Feb 2016
Jan 2016
Dec 2015
Nov 2015
Okt 2015
Sep 2015
Aug 2015
Jul 2015
Jun 2015
Mei 2015
Apr 2015
Mrt 2015
Feb 2015
Jan 2015
Dec 2014
Nov 2014
Okt 2014
Sep 2014
Aug 2014
Jul 2014
Jun 2014
Mei 2014
Apr 2014
Mrt 2014
Feb 2014
Jan 2014
Dec 2013
Nov 2013
Okt 2013
Sep 2013
Aug 2013
Jul 2013
Jun 2013
Mei 2013
Apr 2013
Mrt 2013
Feb 2013
Jan 2013
Dec 2012
Nov 2012
Okt 2012
Sep 2012
Aug 2012
Jul 2012
Jun 2012
Mei 2012
Apr 2012
Mrt 2012
Feb 2012
Jan 2012
Dec 2011
Nov 2011
Okt 2011
Sep 2011
Aug 2011
Jul 2011
Jun 2011
Mei 2011
Apr 2011
Mrt 2011
Feb 2011
Jan 2011
Dec 2010
Nov 2010
Okt 2010
Sep 2010
Aug 2010
Jul 2010
Jun 2010
Mei 2010
Apr 2010
Mrt 2010
Feb 2010
Jan 2010
Dec 2009
Nov 2009
Okt 2009
Sep 2009
Aug 2009
Jul 2009
Jun 2009
Mei 2009
Apr 2009
Mrt 2009
Feb 2009
Jan 2009
Dec 2008
Nov 2008
Okt 2008
Sep 2008
Aug 2008

Jetske Fotografie


Klik op de foto voor meer informatie.

Mailen?

Klik hier om een mail te versturen.

Rss etc.

Powered by Pivot - 1.40.6: 'Dreadwind' 
XML: RSS Feed 
XML: Atom Feed 

« Antislipcursus | Home | Verkeersveiligheidstr… »

Verkeersveiligheidstraining (1)

Dinsdag 20 December 2011 om 22:47

Maandag j.l. was het dan zover, de antislipcursus. Het programma zou duren van 10 tot 18 uur, vooraf leek het me een lange dag. Het woord antislipcursus omvatte niet helemaal het doel van deze dag. Het uiteindelijke doel van het deelnemen aan het verkeer is zelf weer veilig thuiskomen maar ook dat je medeweggebruikers weer veilig thuiskomen. We kregen dus die dag een Verkeersveiligheidstraining.

We begonnen met de theorie.
In 2010 vielen er 640 verkeersdoden te betreuren. Het kaartje laat zien waar de meeste verkeersdoden vielen, het meest in de rustigere gebieden van ons land. Dat wordt verklaard dat daar weinig snelwegen zijn en juist veel provinciale wegen. De zogenaamde 80 kilometer wegen, worden ook wel de "Dodenwegen" genoemd.


We mochten als cursisten oorzaken opnoemen voor een verkeersongeval. We kwamen al snel met: "Mist, ijssel, laagstaande zon, technisch defect, onwel worden. Allemaal goede antwoorden. Maar dit rijtje omhelst maar 2 % van de oorzaken. De overige 98 % wordt veroorzaak door menselijk falen! Mist, gladheid oké, maar bij een ongeval heeft de bestuurder vaak zijn snelheid niet aangepast en of te weinig afstand bewaard.


Daarbij wordt 80 % van de ongevallen veroorzaakt door afleiding binnen de auto, bijvoorbeeld:
Al wegrijdend de gordel dicht doen.
Naar jezelf in de spiegel kijken.
Telefoneren of SMS-en.
Instellen navigatie.
Radio bedienen.
Sigaret opsteken.
Eten en drinken.


Je eigen en andermans veiligheid heb je voor het grootste gedeelte zelf in de hand.


Een klein stukje natuurkunde, kinetische energie. Met wat voor snelheid en gewicht raak je een overstekend kind. Als je naar de formule kijkt dan slaat je de schrik om het hart.
De auto klapt met 50 kilometer tegen een boom en staat direct stil met hoeveel energie bewegen de inzittenden dan nog door. Gelukkig is de komst van de autogordels, kinderzitjes, airbags, winterbanden en ABS een enorme verbetering.


Maar...meet je zelf door al die genoemde maatregelen geen schijnveiligheid aan. Het belangrijkste is nog steeds, het aanpassen van de snelheid aan de situatie. Tijdens mijn rijlesperiode werd er altijd gesproken over anticiperen. Nu wordt daarnaast ook de woorden: "Defensief rijden" gebruikt. Tijdens onze motorrijlessen stond het defensief rijden voorop, want juist voor de motorrijder heeft een kleine fout van een ander, grote gevolgen voor jezelf.
Je rijdt ‘defensief’ als je:
• geen fouten begaat;
• de fouten van anderen tijdig opmerkt en er gepast op reageert;
• altijd rekening houdt met alle omstandigheden in het verkeer.
Defensief rijgedrag is gericht op het voorkomen van ongevallen, o.a. door ver vooruit te kijken en mogelijke gevaren te voorzien.Als alle bestuurders van alle voertuigen altijd en overal de principes van het defensief rijden zouden toepassen, zouden er ongetwijfeld heel wat minder (zware) ongevallen gebeuren.


Alle maatregelen zoals winterbanden en ABS ten spijt, zolang je de snelheid niet aanpast is de remweg bij bijvoorbeeld een overstekend kind te lang. We hebben een reactietijd van 1 seconde, dat wil zeggen, je neemt iets waar en 1 seconde later trap je op het rempedaal. Onderstaand schema laat zien wat dat voor gevolgen heeft bij verschillende snelheden. Bij een snelheid van 30 km per uur leg je dus 8,33 meter af voordat je het rempedaal intrapt. Daar komen dan nog 4,34 meter bij en met een beetje geluk sta je stil voor het plotseling overstekende kind. Bij een snelheid van 50 km per uur, heb je het kind al aangereden voordat de 1 seconde voorbij is en je het rempedaal intrapt.


Defensief rijd is in dit geval dat je dus spelende kinderen signaleert, je gas loslaat en de voet laat zweven boven het rempedaal. De reactietijd wordt dan verkort naar 0,5 seconde. Er zijn ook omstandigheden die de reactietijd verlengen, denk daarbij aan alcohol, medicatie of slaapgebrek.


De conditie van de banden is heel belangrijk voor de veiligheid. Winterbanden, mits voldoende profiel, zijn onontbeerlijk in deze tijd van het jaar. Het controleren van de bandenspanning moet minimaal 1 keer per maand gebeuren. Een band mag niet ouder zijn dan 5 jaar, dit is af te lezen op de band. Dus als je beurtelings op winter- en zomerbanden rijdt en niet veel kilometers maakt dan is dit punt zeker van belang.


Na het theoretische gedeelte gingen we naar buiten, naar de baan. We kregen onderricht over de juiste houding en afstellingen in de auto.


De stoel moet rechtop staan. Niet te ver en niet te dicht op het stuur gaan zitten, de benen moeten licht gebogen zijn. De bovenkant van de hoofdsteun moet gelijk staan met de bovenkant van het hoofd.In de veiligheidsgordel mogen geen slagen zitten. De gordel moet even strak getrokken worden rond het lichaam en het liefst zonder winterjas gehanteerd worden. De beide handen moeten aan het stuur, op een stand van kwart voor drie en niet meer zoals vroeger: tien voor twee. De duimen rusten op het stuur en worden niet om het stuur geslagen. De armen zijn lichtgebogen naar buiten gedraaid. Dit alles is in verband met een eventuele uitklappende airbag.


In een later log gaan we het echte werk doen, dan gaan we in onze eigen auto's de baan op.
En verder: "Rij veilig ... of rij niet!"


9 reacties

Ik ben nu al nerveus ... :O lijkt me zo eng om in een slip te zitten. Lijkt me een hele goede instructeur
boomkruiper (Email) (URL) - 20 12 11 - 23:21

of rij niet, dat zou ik ook willen zeggen
gaan we de slipcursus ook nog zien jetske,

jouw kennende zeg ik Jáaaaaaa:-)
klaproos (Email) (URL) - 21 12 11 - 08:38

Leuk log, met duidelijke foto's.
Grappig hoe die man met zijn autootjes zit te spelen ;-)
Je zal vast veel geleerd hebben die dag, ben benieuwd naar de foto's van de slipcurses, lijkt me ook wel eng.
Wel belangrijk dat je weet hoe je moet slippen.
Groetjes en gezellige dag.
Tiny (Email) (URL) - 21 12 11 - 08:41

Dat was even een goede opfriscursus... dank je wel Jetske. Onbewust doe je wel een aantal dingen maar het is veel beter je er bewust van te zijn. Ben benieuwd naar je ervaringen met het slippen, lijkt me echt wel eng.
ada (URL) - 21 12 11 - 09:14

Altijd goed om een stukje theorie op te frissen, maar ik kwam hier eigenlijk voor actiefoto's ... :-)
Jan K. alias Afanja (URL) - 21 12 11 - 12:05

Hebben alle auto's het overleefd?
hier zou een training niet misstaan op dit moment!
Het is hier behoorlijk wit maar bovenal glad!
Annemarie (Email) (URL) - 21 12 11 - 12:59

Je blog is al een veiligheidscursus op zich Jetske maar het praktijkgedeelte is natuurlijk 't leukst. Ik verwacht wel aktiefoto's hoor :)
Henk Jonkvorst (Email) (URL) - 21 12 11 - 18:00

Anticiperen - heette het in mijn tijd. Nu dus defensief.
Fenny (Email) (URL) - 21 12 11 - 19:50

Oeps...dat lijkt me toch echt eng om bewust te gaan slippen.
Maar goed is het wel
Jij kan ook wel voor de klas met je `veiligheid in eigen hand`
marjolein vh pl (Email) (URL) - 21 12 11 - 22:41


  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /

Spam is vervelend... En zo te voorkomen
 

  (Register your username / Log in)

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.