Vulkaan
Woensdag 27 April 2011 om 16:20Onze zoon moest voor het vak Aardrijkskunde een vulkaan maken.
Hij begon met het op kleur brengen van de krater.
De krater werd vastgeplakt op een stuk karton.
Als opbouwend materiaal koos hij voor purschuim. We hadden geluk, maar liefst 50 % gratis.
Voor wat natuurlijk effect gooide hij alvast wat as op het natte schuim.
Dat was achteraf niet zo'n goed idee, want het schuim zakte in elkaar. Zo leek het meer een uit de kluiten gewassen slagroomsoes in plaats van een vulkaan.
We lieten de pur een paar dagen uitharden en zaagden toen de vulkaan weer in model.
Naast een tweede bus pur kochten we ook nog enkele bussen met graffitiverf. Het kost was, maar dan heb je ook wat.
Een nieuwe laag pur werd er aangebracht, het stromend lava.
Door er montagekit op te doen en uit te smeren konden we zorgen dat de as bleef plakken.
De lava werd op kleur gebracht.
Uiteindelijk zag de vulkaan er zo uit.
De vulkaan mocht echter niet zo ingeleverd worden, de opdracht van de docent luidde namelijk als volgt:
-Aan de ene kant van de vulkaan moet je kunnen zien hoe een vulkaan er aan de buitenkant uitziet.
-Aan de andere kant van de vulkaan moet je kunnen zien hoe een vulkaan er aan de binnenkant uitziet.
-De volgende onderdelen van een vulkaan moeten met naamkaartjes zijn aangegeven : magma, magmahaard, krater, kraterpijp,
zijkrater, lavastroom.
-Houd er rekening mee dat je de vulkaan moet meenemen naar school. (en weer terug naar huis) Maak ‘m dus niet te groot!
-Begin op tijd! Je bent niet in één middag klaar.
-Houd je aan de afgesproken datum om de vulkaan in te leveren. Op tijd inleveren telt mee in je cijfer.
Dus het mes moest erin.
Met briefjes aan satéprikkers werden de verschillende onderdelen van de vulkaan aangegeven. En moeders zorgde er met de auto voor dat de vulkaan op tijd op school was.
Wat creativiteit en inzet betreft had onze zoon wel een 9 verdiend, vind ik. Uiteindelijk kreeg hij voor de vulkaan een 7. Dat cijfer telt weer mooi twee keer mee voor het rapport.