De Robottrein, Swietelsky
Zondag 14 Juli 2013 om 12:21De afgelopen week werden er werkzaamheden uitgevoerd aan het spoor tussen Meppel en Heerenveen. ProRail had een werktrein van 1,2 kilometer lang ingezet voor deze werkzaamheden. De Swietelsky, de grootste spoorvernieuwingsmachine van Europa, kan in één keer zowel de rail, de losse stenen als de dwarsliggers vervangen. De belangstelling voor deze machine was groot.

Een enorme laadbak brengt de betonnen dwarsliggers naar voren.


De oude houten spoorbielzen worden hier verwijderd en naar boven in de machine getransporteerd. Als er een hoop spoorbielzen zijn verzameld brengt de laadbak (die de betonnen dwarsliggers brengt) de houten spoorbielzen naar achteren.

Per uur wordt er 140 meter spoor vervangen. Het zijn voornamelijk Duitse en Poolse spoorarbeiders die dag en nacht in ploegendiensten aan deze megaklus werken.

Het oude grind wordt opgezogen en er wordt nieuw doek gelegd onder de nieuwe dwarsliggers. Op het traject tussen Steenwijk en Wolvega is 21 miljoen kilo grind vervangen.

Er is wel even tijd om de telefoon te checken.

Om de zestig centimeter wordt een dwarsligger gelegd. Eén zo'n dwarsligger kost 55 euro. Betonnen dwarsliggers zijn stabieler en slijten minder snel. Op dit traject zijn 20.000 dwarsliggers vervangen.

De mannen hebben in hun hand een afstandbediening daarmee kunnen ze de trein in geval van nood stopzetten. En als alles volgens plan verloopt kun je tussendoor wel even een sigaret opsteken.

Geen comfortabele positie in deze kabine hangend onderaan de trein.

Even uit de kabine springen, de benen strekken en ondertussen nameten of de onderllinge afstand nog in orde is.

Ook deze man doet wat rek- en strekoefeningen met als doel...

...het controleren van de afvoer van het oude grind.

Tot slot nog een interessant filmpje over deze immense trein

"Vriend bedankt voor deze gouden tip, het chauffeuren op donderdagavond en het aanleveren van het krantenartikel met de informatie over dit project".
Bron: Steenwijker Courant.