Home

Laatste logjes

Een nieuw weblog
Pantserjuffer met dauwdru…
Wespspin met prooi
Pareltjes ophangen
D-Day, Pointe du Hoc
Calvados in Normandië
De hommel, een kanjer in …

Laatste reacties

klaproos: oh oh Jetske, dat word…
marjolein vh pl/m…: Ja hoor, ga meteen zo kij…
Joke: Ja ik kwam ze ook tegen. …
Joke: Goed gelukt Jetske, vroeg…
Joke: Zeker Jetske, ga direct g…
Henk Jonkvorst: Mooi. Een nieuwe blog met…
Henk Jonkvorst: Een klamme nevelige ochte…
leo: Iek...wat eng....
willy: een schitterende eerste f…
Henk Jonkvorst: Het zijn beiden webfoto's…

Categorieën

Bloemen, planten en bomen
Dieren
Diversen
Druppels
Gezin en familie
Het weer
Insecten
Koken en eten
Landschap en natuur
Macro-opnames
Onze tuin
Portret
Steden en dorpen
Vakantie
Vogels
Vroeger

Archieven

Aug 2019
Jul 2019
Jun 2019
Mei 2019
Apr 2019
Mrt 2019
Feb 2019
Jan 2019
Dec 2018
Nov 2018
Okt 2018
Sep 2018
Aug 2018
Jul 2018
Jun 2018
Mei 2018
Apr 2018
Mrt 2018
Feb 2018
Jan 2018
Dec 2017
Nov 2017
Okt 2017
Sep 2017
Aug 2017
Jul 2017
Jun 2017
Mei 2017
Apr 2017
Mrt 2017
Feb 2017
Jan 2017
Dec 2016
Nov 2016
Okt 2016
Sep 2016
Aug 2016
Jul 2016
Jun 2016
Mei 2016
Apr 2016
Mrt 2016
Feb 2016
Jan 2016
Dec 2015
Nov 2015
Okt 2015
Sep 2015
Aug 2015
Jul 2015
Jun 2015
Mei 2015
Apr 2015
Mrt 2015
Feb 2015
Jan 2015
Dec 2014
Nov 2014
Okt 2014
Sep 2014
Aug 2014
Jul 2014
Jun 2014
Mei 2014
Apr 2014
Mrt 2014
Feb 2014
Jan 2014
Dec 2013
Nov 2013
Okt 2013
Sep 2013
Aug 2013
Jul 2013
Jun 2013
Mei 2013
Apr 2013
Mrt 2013
Feb 2013
Jan 2013
Dec 2012
Nov 2012
Okt 2012
Sep 2012
Aug 2012
Jul 2012
Jun 2012
Mei 2012
Apr 2012
Mrt 2012
Feb 2012
Jan 2012
Dec 2011
Nov 2011
Okt 2011
Sep 2011
Aug 2011
Jul 2011
Jun 2011
Mei 2011
Apr 2011
Mrt 2011
Feb 2011
Jan 2011
Dec 2010
Nov 2010
Okt 2010
Sep 2010
Aug 2010
Jul 2010
Jun 2010
Mei 2010
Apr 2010
Mrt 2010
Feb 2010
Jan 2010
Dec 2009
Nov 2009
Okt 2009
Sep 2009
Aug 2009
Jul 2009
Jun 2009
Mei 2009
Apr 2009
Mrt 2009
Feb 2009
Jan 2009
Dec 2008
Nov 2008
Okt 2008
Sep 2008
Aug 2008

Jetske Fotografie


Klik op de foto voor meer informatie.

Mailen?

Klik hier om een mail te versturen.

Rss etc.

Powered by Pivot - 1.40.6: 'Dreadwind' 
XML: RSS Feed 
XML: Atom Feed 

« Verkeersveiligheidstr… | Home | Maria is pregno en kr… »

Verkeersveiligheidstraining (2)

Vrijdag 23 December 2011 om 18:13

Na de theorie was het tijd om de baan op te gaan.
De groep van 16 mensen werd verdeeld in tweeën, de ene helft stapte bij de ander in de auto. Na een tijdje moest je wisselen. Iedereen moest uiteraard wel in zijn of haar eigen auto rijden.

Bij deze oefening moesten we een noodstop maken, bij regen, op normaal wegdek bij respectievelijk 30, 40 en 50 kilometer per uur. Ik heb het in het vorig log al vermeld, hoe indrukwekkend veel verschil er zat tussen de lengte van de remweg bij 30 en bij 50 km per uur.


Dit was wel een hilarisch moment, de instructeur zou een oefening voordoen, pakte de kortste "weg" en belandde muurvast in het gras. Zelfs het duwen door sterkte mannen hielp niet. Met een sleepkabel werd hij er later uitgetrokken. Valt het jullie wel op dat er alleen mannen staan te duwen, hoe geëmancipeerd vrouwen ook zijn, het duwen laten we toch graag over aan (sterke) mannen. ;-)


Wanneer je met 2 wielen in de berm komt is het verstandig om de auto te laten uitrollen en niet terug te sturen naar de weg. De kans bestaat dan dat je aan de andere kant van de weg tegen een boom belandt, zo leerden we op de cursus. Echter als je met 2 wielen in de berm komt en je moet dan toch heel hard remmen omdat er een dikke boom aankomt, hoe doe je dat dan? En wat nog belangrijker is, wat doet jouw auto in een dergelijke situatie. Op deze baan reed je dus met de rechterwielen op een spiegelglad wegdek en met de linkerwielen op stroef wegdek.

Deze auto had ABS, remde volop en de auto bleef keurig recht stilstaan.


Deze bus had geen ABS, de wielen blokkeerden en de bus ging scheef. De remweg viel nog mee want de bus reed maar 30 km per uur. Toen de bus (en ook die met ABS) een noodstop moesten maken op glad wegdek bij 60 km per uur zag je hoe lange remweg deze bus nodig had. Op de snelweg jakkeren dergelijke busjes mij regelmatig voorbij met 140 km of ze blijven aan mijn bumper kleven, ze hebben immers zo goed uitzicht en overzicht... Ik houd dan mijn hart vast.


En op deze prachtige dag "regende" het maar door.


Zelfs de kleuren van de regenboog waren te zien.


Ook deze auto had geen ABS en ging overdwars.


En toen werd er door de portofoon naar mij geschreeuwd: "STOP!".


Ik heb dus ook geen ABS en ging scheef. Enkelen van jullie schreven het al in een reactie dat het ze best eng lijkt. Dat had ik ook wel een beetje van tevoren. Maar als je eenmaal de drempel over bent is het goed te doen en vooral leerzaam om eens te voelen hoe het is om voluit te remmen.


Bij deze oefening reden we op glad wegdek bij regen door een bocht. Plotseling "stond" daar in de bocht een vrachtwagen met pech en moesten we hard in de remmen. Van tevoren kregen we geen instructies hoe we dat moesten aanpakken. De eerste keer remde ik voluit en voelde dat mijn wielen blokkeerden en de auto onbestuurbaar werd. Ik ging dus rechtuit in plaats van met de bocht mee. De les hierbij was dat ik dus niet voluit moest remmen maar iets minder krachtig zodat de auto bestuurbaar bleef.
De auto op onderstaande foto nam en passant nog een paar pionnen mee.


Het einde van de dag naderde. Ondanks een ISO van 1250 en diafragma van 5,6 krijg je door een sluitertijd van 1/8 dit effect.


11 reacties

Leerzaam hoor, eigenlijk zou dit bij de rijvaardigheidstraining voor het rijbewijs inbegrepen moeten zijn. Ik moest in Singapore voor mijn rijbewijs wel een noodstop maken, als de examinator met zijn hand op het dashboard sloeg. Maar dat was bij droog wegdek.
aargh (URL) - 23 12 11 - 19:28

phewwwwwwwwwwwwww wat een spannende serie zeg jetske,
geweldig,
met een diploma op zak ben je nou wel een rijk mens zeker:-)
klaproos (Email) (URL) - 23 12 11 - 20:20

Hartstikke nuttig lijkt me deze training!
Hendrika (URL) - 23 12 11 - 21:18

Gelukkig rijd ik alleen langs bomen die stil blijven staan in plaats van dat ze op je af komen ... ;-)
Maar even serieus: ik ben het wel met aargh eens, een dergelijk dag zou verplicht onderdeel uit moeten maken van de rij-opleiding.
Ik vind die laatste foto wel erg mooi, daar zit tenminste vaart in.
Jan K. alias Afanja (URL) - 23 12 11 - 21:39

Wat mooi is je laatste foto...
Maar goed hoor en ook zeer nuttig lijkt me dat in de toekomst op polderweggetjes vol met klei ;-)
Fijne Kerstdagen, ik ga bakken en braden ....
marjolein vh pl (Email) (URL) - 24 12 11 - 08:53

Ik gas voor je laatste foto, de beweging dus. Echt prachtig. Jij hebt weer heel wat bijgeleerd Jetske. Die slipervaring heb ik zelf niet maar bij slecht weer lat ik het gapedaal wel iets omhoog komen :)

Fijne feestdagen
Henk Jonkvorst (URL) - 24 12 11 - 09:14

Ook ik vind de laatste foto erg mooi.
Maar ook die foto met de regenboog.
Hele leuke serie, ik durf nu met een gerust hart bij jou in de auto te stappen.
jane (Email) - 24 12 11 - 13:01

Ach zo'n circuit maak ik zelf hier wel op de wegen. Daar wil je ook nog wel eens de bocht uit vliegen enzo. ;-)
Annemarie (Email) (URL) - 25 12 11 - 23:08

Ik blijf het eng vinden!
knap dat je dit gedaan hebt.
Hopelijk heb je het nooit nodig, wat je hebt geleerd!
Fenny (Email) (URL) - 26 12 11 - 07:41

Brrr.... blijf het toch eng vinden maar wel heel leerzaam om zelf ook eens te doen. Goed voor het zelfvertrouwen. Mooi de regenboog maar de laatste fot steelt de show.
ada (URL) - 26 12 11 - 20:23

Geloof dat het verstandig is een auto met ABS te hebben. Weet niet of ik dit zou durven :O
boomkruiper (Email) (URL) - 27 12 11 - 01:34


  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons /

Spam is vervelend... En zo te voorkomen
 

  (Register your username / Log in)

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.