Home

Pareltjes ophangen
D-Day, Pointe du Hoc
Calvados in Normandië
De hommel, een kanjer in …

Laatste reacties

boomkruiper: Nou dat wordt vis eten va…
willy: prachtige beelden van dit…
Bram: Mooie foto's en video Jet…
Jan K. alias Afan…: Heel verstandig om de zee…
m vd fotokraam: Wat een leuk filmpje...el…
Hendrika: Goed dat je het filmpje e…
klaproos: fantastisch hé, ik zou…
Henk Jonkvorst: Voor je 5D bestaat er zoi…
m vd fotokraam: Prachtige portretten met …
boomkruiper: Prachtige portrettenreeks…

Sep 2008
Aug 2008

Jetske Fotografie

Klik op de foto voor meer informatie.

Mailen?

Klik hier om een mail te versturen.

Rss etc.

Powered by Pivot - 1.40.6: 'Dreadwind'
XML: RSS Feed
XML: Atom Feed

De Egeïsche Zee vanuit laag standpunt

Zondag 29 Oktober 2017 om 18:12

Tijdens de vakantie vind ik het leuk om van tijd tot tijd te spelen met de camera. Deze keer was de uitdaging om de zee vast te leggen vanuit een zo laag mogelijk standpunt. Het belangrijkste daarbij is natuurlijk dat de camera niet nat wordt. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik dergelijke uitdagingen wel aandurf met de Sony en niet met mijn Canon 5D. Daarbij komt nog dat je een dergelijke sessie het beste kunt doen met een kantelbaar schempje.

Het voordeel van de Egeïsche zee ten opzichte van de Noordzee is dat de branding en stroming een stuk minder sterk is. Op die manier bleef ik zelf goed op de been en de golven zijn wat beter te voorspellen.

Ik hield mijn camera vlak boven het wateroppervlakte en maakte een foto van de aanrollende golf.

Nadat de foto was gemaakt en de golf te dichtbij kwam tilde ik de camera snel op.

Op dit strand nabij het resort kon je een heel eind de zee inlopen en dan stond je nog maar tot aan je knieën in het water. Op deze manier kon ik enkele foto's maken richting de kust.

En ook dat lukte vanuit een laag standpunt.

Naast foto's heb ik ook een aantal filmpjes gemaakt. Een filmpje geeft de sfeer net wat beter weer dan een fotoserie. Helaas kan ik de aangename temperatuur, de geur en het gevoel niet via het filmpje aan jullie overbrengen.

Stoptober?

Woensdag 25 Oktober 2017 om 12:27

"Stoptober?. Voor mij?"

"Ik pieker er niet over."

Gespot in Kuşadasi.

Kuşadasi

Maandag 23 Oktober 2017 om 19:36

Tijdens onze vakantie brachten we een bezoek aan Kuşadasi. Dit spreek je uit als: "Koesadasse".

We liepen eerst door de winkelstraat. Winkels hadden hun kleurrijke waar uitgestald. De verkopers doen er alles aan om je de winkel in te krijgen. Bij ons werkt dat gezeur juist averechts.

Deze verkoper pakte het bescheiden aan.

Een stalletje met granaatappels.

Restaurants proberen hun klanten te lokken door een vitrine met verse vis. Ook dat was niet aan ons besteed

We lieten al snel de winkelstraat achter ons en flaneerden in de haven.

We liepen langs "The Hand of Peace Monument".

En dat allemaal met een heerlijke temperatuur van 26 graden.

Zilverreiger in zijn oorspronkelijke habitat

Vrijdag 20 Oktober 2017 om 22:19

De grote zilverreiger is inmiddels in ons land regelmatig te zien. De Oostvaardersplassen vormen daarbij het belangrijkste bolwerk en van daaruit heeft de vogel zich verspreid over andere delen van ons land. Op weg naar Schiphol zag ik in het weidegebied tussen Lelystad en Almere wel een honderdtal zilverreigers foerageren. Het is niet zo dat ik alleen op weg was naar Schiphol, maar mijn eega reed en ik telde de zilverreigers. ;-) Van oorsprong komt deze vogel voor in het mediterrane gebied, voornamelijk in Italië, de Balkan en Turkije. We zijn inmiddels meerdere keren op vakantie in Turkije geweest, maar wij hadden de zilverreiger daar nog nooit gespot. Tijdens deze vakantie zou daar verandering inkomen...

Al wandelend over het strand zag ik een zilverreiger neerstrijken naast een riviertje dat uitmondde in de zee.

Met de Sony zoomde ik in op de zilverreiger en onderwijl kwam ik voorzichtig dichterbij.

Ik maakte voor de zekerheid ook een filmpje van de zilverreiger in de hoop dat ik de vogel zou kunnen filmen terwijl hij een visje verschalkte. Helaas waren de visjes hem niet gunstig gezind.

Ondanks dat de zilverreiger en ik daar langere tijd rondstapten hebben we ons doel niet bereikt.

Op een ander moment legde ik een zilverreiger vast die aan het pootje baden was in de zee. Een bijzonder gezicht.

Ook deze reiger heb ik niet kunnen betrappen op het vangen van een visje.

Toen wandelaars de reiger te dicht naderden ging hij op de vleugels om zijn heil elders te zoeken.

In de tuin van het resort

Woensdag 18 Oktober 2017 om 20:53

Het was een lust voor het oog om door de tuin van het resort te wandelen.

We houden van (sub)tropische planten. In onze tuin hebben we palmen, oleanders, een bananenplant, een vijgenboom en olijfplanten. De meeste daarvan staan in een kuip, zodat ze in de winter onder dak kunnen. In de tuin van het resort kwamen we dezelfde soorten tegen maar dan een maatje groter...

En ook nog eens volop in bloei. Ik word helemaal blij bij het aanschouwen van zoveel moois.

Wandelen jullie mee door de tuin?

Een granaatappel.

Toen ik voor de eerste keer met de camera bij dit bloemperkje stond ontdekte ik iets leuks...

... er vloog een kolibrievlinder. Slechts één foto kon ik van deze vlinder maken.

De dagen daarna ging ik regelmatig bij het bloemperkje kijken, maar de kolibrievlinder heb ik helaas niet weer gezien.

Er scharrelden in de tuin ook een paar eenden hun kostje bij elkaar. Ze waren schijnbaar aan de gasten gewend, want ze kropen bijna in mijn camera.

Meerdere tuinmannen waren de hele dag in de tuin bezig. Ze hadden eer van hun werk. Aan het eind van de dag werd de tuin besproeid. En bij de ondergaande zon geeft dat een bijzonder effect.

Mensen genieten op het strand

Maandag 16 Oktober 2017 om 20:45

"In het westen van Turkije aan de Egeïsche Zee bevindt zich de Noord-Egeïsche Kust. Deze kustlijn is vanwege de hoge kliffen en de maanvormige baaien bijzonder populair onder zonaanbidders en strandliefhebbers. Een groot pluspunt van de Egeïsche kust is het mediterrane klimaat, wat betekent dat de zomers warm en droog zijn en de winters mild. Ideale winterzonbestemming dus", zo stond er geschreven op de website. De belofte is uitgekomen, wij vonden deze kust mooier dan de andere Turkse kusten waren we geweest zijn.

Het resort was rustig gelegen. Vanaf onze hotelkamer wandelden we door de prachtige tuin naar het brede en schone zandstrand. Er waren voldoende ligbedden en er was volop ruimte. De eerste dagen viel ik regelmatig op het ligbed in slaap en verder hebben we heel veel gelezen.

Tijdens deze vakantie had ik alleen mijn handzame Sony meegenomen en die ging ook iedere dag mee naar het strand. Ik vond het leuk om tussen het lezen door wat plaatjes te schieten van de mensen die evenals wij genoten op het strand.

Hieronder staat een kleine compilatie van die foto's.

Uitzicht vanaf balkon

Vrijdag 13 Oktober 2017 om 16:10

We kwamen 's avonds aan op vliegveld in Izmir. Vanwege de vertraging en omdat het in Turkije een uur later is, was het al lang donker. De temperatuur was echter nog heerlijk, zo rond de 21 graden. Vanaf het vliegveld hadden we nog een rit van 70 km te gaan naar ons hotel, ten noorden van Kusadasi. Toen mijn eega ging zoeken naar een mooie vakantiebestemming had ik twee wensen aangegeven, ik wilde een hotel aan de zee en ik wilde zeezicht. Toen we vanuit onze kamer op het balkon stapten hoorden we de zee en zagen we een zwembad. Of we ook daadwerkelijk mooi zicht zouden hebben op de zee daarvoor moesten we wachten tot de volgende ochtend.

Door onze vertraging zouden we in het hotel de "Hond in de pot vinden". Gelukkig had de host (Cor of Don ;-)) voor ons geregeld dat we toch op dat late tijdstip konden eten. Na het eten en een glaasje rode wijn rolden we vermoeid door de lange dag het bed in. De volgende ochtend zagen we dat we echt uitzicht hadden op de zee.

Iedere dag genoten we iets voor zevenen van de zonsondergang. Door de ligging aan de westkust zagen we de de zon echt in de zee zakken. Rechts is nog een stukje van de Turkse kust te zien en links ligt het Griekse eiland Samos. Zie ook Google Maps.

Op enkele dagen was er bewolking ...

... maar op de meeste dagen was het onbewolkt.

Wordt vervolgd.

Vliegvakantie

Donderdag 12 Oktober 2017 om 13:00

We zijn weer terug van een heerlijke zonvakantie in Kusadasi in Turkije. Sinds onze kinderen niet meer meegaan op vakantie plannen we onze vakanties buiten de schoolvakanties. En als je in oktober op vakantie gaat en je wilt toch nog wat zon meepakken dan ben je genoodzaakt om te kiezen voor een vliegvakantie naar zonnige oorden. En zo stonden we twee weken geleden op Schiphol te wachten voor het boarden. Voor onze gate stond echter nog een ander vliegtuig. De reizigers naar Curaçao zaten al geruime tijd in het vliegtuig van Tui, maar het vliegtuig vertrok maar niet. We hadden inmiddels geconcludeerd dat we de geplande vertrektijd niet zouden halen. Wat wel vervelend was dat er over de vertraging niets werd vermeld op de informatieborden.

Het was wel een voordeel dat we zaten te wachten aan het eind van de gate, op deze manier hadden we mooi zicht op de landende en voorbij taxiënde vliegtuigen.

Ons vliegtuig was inmiddels geland en stond een eind verderop te wachten totdat het plekje bij de gate vrijkwam. Het vliegtuig heeft daar bijna een uur gestaan. Het lijkt me heel vervelend voor de passagiers als je bent geland en je moet dan nog zolang in het vliegtuig blijven wachten. Onze ervaring is, als je bent geland dan wil je er ook zo snel mogelijk uit het vliegtuig en richting huis. Op onderstaande foto staat het vliegtuig links in de verte.

Ondertussen vermaakten wij ons met het bekijken en vastleggen van de langsrollende vliegtuigen. Het ene vliegtuig is beduidend groter dan het andere. Deze joekel uit China bracht weer veel Chinese toeristen naar ons land. Een bezoekje aan Giethoorn zal vast op hun lijstje hebben gestaan.

Eindelijk werd er omgeroepen dat we ons naar een andere gate moesten begeven. Ons vliegtuig van Pegasus mocht eindelijk naar de gate taxiën. Met twee uur vertraging vlogen we naar Turkije.